V týmu vám chyběli „kluci“, jak jste na tom?
Pravdou je, že se udály zásadní personální změny. Kluky si pořídily obě naše sociální pracovnice a odešly na mateřskou dovolenou. Kateřině Valentové se narodil Vojtíšek a Lucii Tělupilové Honzík. Obě jejich pozice se nám podařilo nakonec obsadit a zhruba před rokem k nám do týmu nastoupily Bc. Milada Jarmarová a Mgr. Petra Grycová. Nově jsme vytvořili pozici administrativního pracovníka, kterým se stala Jana Stoklasová. Ze své pozice má na starosti především agendu spojenou s covidem a pracuje s daty pro zdravotní pojišťovny. Na částečný úvazek nastoupil také nemocniční kaplan Vojtěch Lamač, který navštěvuje klienty, organizuje
dobrovolnický program a zprostředkovává kontakt s duchovními ze zábřežské farnosti. Ošetřovatelská lůžka také prošla personální změnou. Vizity u pacientů zajišťují primář MUDr. Bohuš Ochodnický, MUDr. Lenka Ochodnická a lékař Nedal Abu Asad. Máme novou vedoucí sestru Zdeňku Zdráhalovou, která vystřídala Marii Koszorú, která odešla do penze. Podařilo se nám stabilizovat tým sester, který je nyní zcela kompletní.
U sociálních lůžek jsme vytvořili nové pracovní pozice aktivizačních pracovníků. Jsou jimi Eva Vepřková, která naše klienty zaměstnává a snaží se vyplnit jejich volný čas, a Kamila Hojgrová, která se klientům věnuje v rámci ošetřovatelské rehabilitace. Personálně jsme na tom tedy víc než dobře. Chybějí nám pouze dva pracovníci v sociálních službách. Věřím, že se nám časem podaří i tato místa obsadit.
Jaké provozní novinky se za ty dva roky udály?
Velkou změnou byla rekonstrukce a zahájení provozu kardiologické ambulance. Dojíždí k nám šest lékařů z FN Olomouc, Marián Fedorco, Štěpán Hudec, Jan Látal, František Kováčik, Aleš Smékal a Jakub Flašík. Máme v ambulanci i novou sestřičku Annu Havelkovou. Ambulance je vybavena novou zdravotnickou technikou, ECHO přístrojem, tlakoměry, holtry a programéry ke kontrolám implantovaných kardiostimulátorů. Rozšířili jsme tak péči o kardiologické pacienty na Zábřežsku. Obrovskou výhodou je vyšetření i našich pacientů a klientů, kteří tak nemusí dojíždět do vzdálených ambulancí. V interní ambulanci pečují o naše pacienty MUDr. Jiří Černý a MUDr. Jarmila Hrochová. Za ty dva roky to nebyly jen investice do provozů a zdravotnické techniky, ale i do vzdělání našeho personálu. V loňském roce jsme pořádali čtyři kurzy pro pracovníky v sociálních službách v rámci povinného vzdělávání, dvě děvčata absolvovala sanitářský kurz a dvě kurz pro pracovníky v sociálních službách. Velice si vážím spolupráce s naší sestřičkou Vendulou Bezděkovou, která si doplnila kurz hojení chronických ran a nyní zajišťuje péči o všechny naše pacienty a klienty s chronickými ranami. Nemalé investice jsme vložili i do osobních ochranných pomůcek pro nelékařské zdravotnické profese. Nová barevná trička a mikiny se dobře nosí, a personál se tak po celý den cítí příjemně. U investic nesmíme zapomenout na vybavení všech pokojů novými většími televizemi. Pokoje klientů byly dovybaveny uzamykatelnými skříněmi, kde si mohou ukládat své osobní věci.
Co vás čeká v letošním roce?
Aktuálně je před námi plánovaná výměna 19 lůžek, elektricky polohovatelných s novými matracemi a dalším příslušenstvím. Inovace lůžek se nám podařila uskutečnit i díky dotaci z rozpočtu Olomouckého kraje.
Jak jste se poprali s covidovou pandemií?
Samozřejmě i nás se dotknul všudypřítomný COVID. Ve spolupráci s očkovacím centrem Nemocnice Šumperk jsme zajistili očkování nejen veškerého personálu, nyní i třetí dávkou, ale také našich klientů. I přes důsledné dodržování všech opatření se část klientů a personálu covidové infekci nevyhnula. Především na ošetřovatelských lůžkách, kde se pacienti rychleji střídají, jezdí na různá vyšetření, a riziko nákazy se tím zvyšuje.
Pro vaše klienty musí být zákaz návštěv velice náročný. Jak to zvládáte?
Ano, i u nás nadále platí zákaz návštěv. Abychom alespoň částečně našim klientům na sociálních lůžkách zajistili kontakt s příbuznými, zakoupili jsme tablet a zprostředkováváme jim videohovory. Aktivizační pracovnice domlouvá tyto hovory s příbuznými každý den na konkrétní čas. U mnoha klientů se k videohovoru připojí i více rodinných příslušníků, takže v jeden čas se sejde celá rodina. Naši klienti tak mají pravidelně možnost kontaktu s příbuznými po celém světě. Komunikujeme s Novým Zélandem, Austrálií, Anglií, Švýcarskem nebo Německem. Velmi pozitivní ohlasy má i spolupráce se Zdravotními klauny. Ta probíhá také formou videohovorů vždy jednou týdně. Trochu jsem se obávala reakcí klientů na klauny, ale zbytečně. Všichni se na klauniády těší. Klauni jsou opravdu profesionálové. Naše klienty za tu dobu již znají a díky tomu jsou hovory bezprostřední a pozitivně laděné. Hodně se zpívá a vzpomíná na dřívější dobu, kdy byli naši klienti mladí a plní života. Každé úterý se naše společenská místnost promění v kino. Máme novou velkou televizi a úterní filmový klub. Klienti si předem vyberou film, který chtějí promítat. Většinou vítězí filmy pro pamětníky, pohádky a občas i nějaký ten muzikál. Po snídani se všichni převlečou do civilního oblečení a přemístí se na své rezervované místo v „kině“. Na přání se podává káva, čaj a nějaká dobrota. Ve volném čase vyrábíme různé dekorace, kterými si klienti vyzdobí pokoje, chodby a ostatní společné prostory. Užíváme si i předvánoční čas. Pravidelně chodí Mikuláš se svou družinou, vyrábíme adventní věnce, ozdoby na stromeček, pečeme cukroví a zpíváme koledy. Během nedávných vánočních svátků jsme uskutečnili i fotografování klientů na přáníčka, která jsme posílali příbuzným. Na Štědrý den chodí i k nám Ježíšek a všem předává dárky od příbuzných, kteří je předem uschovali u aktivizační pracovnice. Děti z mateřských a základních škol nám posílají krásné obrázky. Navštěvuje nás i místní pan farář, který vede vánoční mši.
Jsou okamžiky, na které se nezapomíná?
Jsou. Jedním z nich bylo životní jubileum paní Bělovské, která loni oslavila sté narozeniny. Štěstí bylo, že její jubileum vycházelo na měsíc květen, kdy nám covidová opatření dovolila uspořádat pořádnou oslavu. Po domluvě se synem paní Bělovské jsme jí nechali z domu přinést slušivé šaty, připravili bohaté občerstvení, nechybělo šampaňské, chlebíčky a krásný dort. Na její přání jsme pozvali i příbuzné, zástupce církve, zaměstnance Interny Zábřeh a poblahopřát dorazili i JUDr. Martin Polach, MUDr. Josef Čikl a Mgr. Monika Žaitliková. Dokonce se nám podařilo spojit se s dalekou Austrálií a poznat vnuka paní Bělovské. Často se ve své práci setkávám s krásnými okamžiky, kdy vidím na tvářích našich klientů úsměv a spokojenost. Najdou se ale i momenty smutku, beznaděje a lidského neštěstí. Některé z nich se mi často vracejí a věřím, že mě posouvají životem dál. Snažím se je nechat za dveřmi interny, ale přiznávám, že někdy je to skutečně těžké. Naštěstí mě doma čeká moje úžasná dcera, která mi dává energii do další práce.
Za všemi našimi úspěchy stojí práce všech zaměstnanců Interny Zábřeh. Spokojení klienti a pacienti musí mít zajištěny své základní potřeby. Vykoupaní, v čistém prádle, najedení, v teple a v příjemném, uklizeném prostředí. Za tuto každodenní náročnou práci patří obrovské poděkování všem našim zaměstnancům. Děkuji, jsem ráda, že jste tady…