Jak dodávky zdravotnického materiálu fungují?
Marcela: Systém zásobování funguje v pravidelném režimu. Oddělení nemocnice jsou rozdělena na dvě části, podle sudého a lichého týdne. Samotné zásobování pak probíhá ve čtrnáctidenních intervalech. Oddělení zasílají objednávky každé pondělí přes e-shop. Což je jak pro ně, tak i pro nás pohodlné, přehledné a jednoduché. Zboží, které není skladem, obratem objednáváme. U produktů, které mají delší dodací lhůtu, nebo jsou dražší, nastavujeme potřebnou skladovou zásobu. Snažíme se, aby při pátečním závozu dostala všechna oddělení kompletní objednávky, a nebyl tak nijak narušen jejich plynulý provoz. Mezi ta náročnější oddělení z pohledu jejich speciálních požadavků patří například anesteziologickoresuscitační oddělení nebo operační sály.
Co se objednává v největším množství?
Lenka: Jednoznačně jsou to rukavice, obvazový materiál, dezinfekce, náplasti, inkontinenční pomůcky, nejrůznější nádoby a v neposlední řadě i toaletní papír a papírové ručníky.
Rozumíte vždy tomu, co po vás z oddělení požadují?
Lenka: Z počátku to bylo náročnější, ale po krátkém čase jsme získaly zkušenosti a celkový přehled. Jedná-li se o nový produkt a není z názvu zcela jasné, o jaký přesně jde, spojíme se s oddělením a vše si přesně specifikujeme. Nyní už třeba víme, že slovo STATIM neznamená nový produkt, ale požadavek na rychlost reakce.
V jakém oboru jste původně pracovaly a co přesně máte nyní na starosti?
Marcela: Dlouho jsem pracovala jako vedoucí oddělení režijního nákupu společnosti, která rekonstruuje kolejová vozidla. Teď, v MAPO medical, jsem opět v nákupu, změnila jsem tedy jen oblast působení.
Lenka: Já jsem taky původně úplně z jiného oboru. Byla jsem vedoucí prodejny s konfekcí. Nyní z pozice zákaznického servisu zajišťuji veškerou komunikaci s odděleními.
Nechceme se vracet k pandemii, ale jednu otázku si přece jen neodpustíme. Jak tehdy fungovalo dodávání zdravotnického materiálu?
Marcela: Nejhorší byl začátek pandemie. Do té doby personál používal pouze ústenky, respirátory jsme vůbec neobjednávaly. Proto jsme neměly ani žádnou zásobu a na trhu jich byl absolutní nedostatek. Poptávaly jsme tedy i dodavatele, kteří dodávají respirátory pro průmysl (např. pro lakýrníky). Zcela zásadní pro nás byla třída ochrany FFP2 nebo FFP3. Respirátory třídy FFP2 (KN95) musí zachytit alespoň 94 % částic nacházejících se ve vzduchu. U respirátoru třídy FFP3 (KN99) je to 99 %. Taky ceny ochranných pomůcek byly několikanásobně vyšší, než je tomu v současné době. Bylo to náročné období.
Máte své preferované dodavatele zdravotnického materiálu?
Marcela: Skladbu sortimentu určují požadavky z jednotlivých oddělení. Máme své dlouholeté a spolehlivé dodavatele. Jsou mezi nimi jak tuzemští, tak zahraniční. Důležitá výběrová řízení mají na starosti naši kolegové v brněnské centrále.
S kolegyní zažíváte už druhý extrém. Prvním byla pandemie a nyní je to válka na Ukrajině. Jak se u vás situace na Ukrajině projevila?
Lenka: Po relativním odeznění pandemie se s příchodem války na Ukrajině situace na trhu opět zhoršila. Dodavatelé nám nyní krátí například dodávky obvazového materiálu. Je obrovský problém jej vůbec sehnat. Často je na trhu v omezeném množství, a navíc regulovaný dodavateli. Určitý typ obinadel, který dlouhodobě kupujeme a se kterým jsou na odděleních naprosto spokojení, bude dostupný až v září. V tomto sortimentu samozřejmě nelze tolerovat úplný výpadek, obinadla potřebujeme. Nahrazujeme je obinadly od jiného výrobce. Řekli byste, obinadlo jak obinadlo. Ale není to tak, pro zdravotníky je mezi výrobci velký rozdíl. Momentálně je to tedy dočasný, nucený kompromis.
Přišel k vám někdy do prodejny zdravotnického materiálu běžný zákazník s požadavkem a vy jste se podivovaly, na co to potřebuje?
Marcela: To víte, že ano! Přišel pán a chtěl po mně fonendoskop. Myslela jsem si, že chce dětem udělat radost a koupit jim reálnou hračku. Omyl! Pán je včelař a potřeboval poslouchat včelstvo po zimě, jestli mu v úlech nepomrzlo. Často chodí taky automechanici, kteří chtějí různé stříkačky nebo jehly. Chodí k nám ale i milovníci masa, kteří chtějí ty nejtlustší jehly na přípravu k uzení.
Co když požadované zboží není a ani nejde sehnat?
Lenka: Pokud je produkt nedostupný, je třeba řešit jeho možné adekvátní nahrazení. Stává se však, že není ani ta náhrada. Pak už hledáme náhradu náhrady, což je někdy pekelný úkol. Je nutné, aby splňovala vlastnosti a účel použití nedostupného produktu. Na základě dokumentace si potom s odborným personálem musíme odsouhlasit nahrazení onoho nedostupného produktu. S náhradami jsme došly tak daleko, že máme dokonce „tahák náhrad“. Jsou mezi nimi jednoduše produkty, které na trhu dlouhodobě nejsou.
Stane se někdy, že dostanete zprávu od výrobce ohledně vadné šarže?
Marcela: Občas ano, nestává se to ale příliš často. Když už taková situace nastane, obdržíme od dodavatele bezpečnostní nápravné opatření s konkrétními informacemi a pokyny pro další postup. Bezpečnostní opatření se následně projednává s kompetentními osobami z jednotlivých oddělení a my potom zajistíme, aby se vadné produkty dál nepoužívaly.