U této příležitosti jsme pro vás vyzpovídali Mgr. Petra Luknára z Lékárny Nemocnice Šumperk a Mgr. Petru Klučkovou z MAPO lékárny.
Co všechno projde rukama lékárníka?
PETR: Obecně se dá říct, že vše co najdete v lékárně. Především se jedná o léčiva, doplňky stravy, zdravotnické pomůcky, lékárenskou kosmetiku a suroviny pro přípravu individuálně připravovaných léčivých přípravků. K tomu všemu se váže velké množství dokumentace, jejíž zpracování je nedílnou součástí naší práce.
Jaké rady poskytujete nejčastěji?
PETRA: Nejčastěji určitě rady týkající se léků (bezpečné a správné užívání, lékové a potravinové interakce, nežádoucí účinky, dávkování apod.). Dále pak rady a doporučení týkající se doplňků stravy a kosmetiky – to je moje velice oblíbená oblast a musím přiznat, že s mnohými klienty rozebíráme dle časových možností různá témata poměrně dlouho :). Ráda zodpovídám také dotazy týkající se zdravého životního stylu, odvykání kouření, snižování nadváhy apod. Často diskutujeme i nad přípravou individuálně připravovaných léčivých přípravku, i tato oblast je pro pacienty zajímavá. Nezřídka se setkávám s dotazy týkajícími se zdravotnické legislativy, e-receptu, lékového záznamu, doplatků. Někteří lidé přichází jen pro dobré slovo a úsměv. V uplynulém období se ukázalo, jak nezastupitelným článkem řetězce zdravotní péče lékárníci jsou. Pro mnohé klienty jsme se stali zdravotnickým zařízením, kde mohou nejen pořídit léky, ale byli to právě lékárníci, na které se mnozí klienti obraceli s prosbou o radu, o odborný názor a hledali v lékárně psychickou podporu v náročném období koronavirové pandemie.
Stalo se někdy, že jste si nevěděli rady?
PETR: Jsou dotazy, na které nejsme schopni odpovědět okamžitě, ovšem musíme si umět poradit. Pokud dostaneme otázku, jejíž vyhodnocení nám zabere víc času, domluvíme se s klientem na čase, kdy budeme schopni jeho dotaz plně zodpovědět.
Každý vydaný lék nebo produkt z volného prodeje jde ruku v ruce s radou
a doporučením. Máte nějaký recept na to, jak nejefektivněji komunikovat?
PETRA: Při komunikaci s klientem je naprosto zásadní odhadnout, jaký klient před tárou stojí a dle toho volíme způsob komunikace, který by měl být jasný, dostatečně srozumitelný a přiměřeně stručný. Pacient by měl vždy odcházet s jistotou, že plně rozumí léčbě, že mu byla poskytnuta dostatečná a komplexní péče, ale nebyl zahlcen nadměrným množstvím informací. Nikdy by si neměl odnášet přípravek, který si nechtěl koupit nebo neví, na co je a jak ho má užívat. Jsem ráda, když pacient opouští lékárnu s úsměvem nebo alespoň pocitem, že se setkal s milým a laskavým přístupem.
S čím se setkáváte častěji: kupuji, odcházím nebo kupuji a čekám na radu?
PETR: V dnešní uspěchané době se častěji setkáváme s kupuji, odcházím, ale na nás je vybavit klienta nezbytnými informacemi (dispenzačním minimem). Pokud se nejedná o chronické pacienty, kteří svá léčiva znají, velice často se komunikace rozvine, protože narazíme na upozornění, které zákazníka zaujme.
Neberou vás zákazníci mnohdy jako náhradu za lékaře?
PETRA: To si nemyslím. Lékárník je zdravotníkem, který navazuje ve zdravotní péči na lékaře – lékař stanovuje diagnózu a léčbu, lékárník je odborníkem na léky - sleduje lékové interakce, vhodné dávkování, poradí pacientovi kdy a jak lék správně užívat, zodpoví otázky týkající se nežádoucích účinků, chrání tak pacienta před následky nevhodné léčby. Lékárník je schopen rozeznat na základě vhodných dotazů určité typy diagnóz, stanovit léčbu mírných forem onemocnění, pomoci pacientovi v samoléčbě nebo doporučit doplňky stravy, vhodnou kosmetiku, čaje nebo prostředky zdravotní techniky. Je ale nezbytné, aby dokázal dobře vyhodnotit, kdy už pacienta odeslat k lékaři.